[vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”2660″ img_size=”200×200″ alignment=”center” style=”vc_box_circle_2″][vc_custom_heading text=”Martin Kováč” font_container=”tag:h6|text_align:center” use_theme_fonts=”yes” css=”.vc_custom_1558399365137{margin-bottom: 5px !important;}”][vc_custom_heading text=”SATUR Travel” font_container=”tag:h6|text_align:center|color:%23ceb700″ use_theme_fonts=”yes”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]Storočná dáma naberá nový dych

Skupina Satur prechádza rozsiahlou modernizáciou. Jej dôležitou súčasťou je silný finančný manažment pod vedením Martina Kováča.

V roku 2015 zlákala Martina Kováča do Saturu povesť tradičnej firmy. Najväčšia slovenská klasická cestovka nadväzuje na legendárny československý Čedok, takže v budúcom roku oslávi sté výročie. „Vo veľkých tradičných firmách sa veľa vecí robí zvykovo, nerozmýšľa sa, ako by sa dali robiť inak. To dáva priestor pre sebarealizáciu, zlepšovanie procesov a celkovú modernizáciu. Navyše Satur v tom čase dozrel na zmeny a tie mali podporu manažmentu i akcionárov“, spomína finančný riaditeľ Saturu.

Raketový štart

Význam moderného finančného manažmentu sa ukázal takmer okamžite. Kým v roku 2015 dosiahol Satur Travel zisk menej ako desaťtisíc eur, o rok neskôr vystrelil na 384-tisíc a v roku 2017 sa zvýšil o ďalších dvestotisíc. Podpísal sa pod to rad manažérskych opatrení. „Sprehľadnili sme reporting a firma začala intenzívne pracovať s číslami. Včasné a správne informácie poskytovali prehľad o nákladoch a výnosoch a umožnili lepšie sledovať maržu jednotlivých produktov. Dostali sme obraz o ich výnosnosti, čo nám umožnilo sústrediť sa na produkty zaujímavé pre klientov a rentabilné pre cestovku“, vysvetľuje finančný riaditeľ.

Veľkým projektom bola výmena účtovného systému. Zjednodušila a automatizovala prácu na finančnom oddelení a zjednotila účtovné procesy v celej skupine. Okrem cestovnej kancelárie ju tvorí autobusová doprava, riečna doprava na Dunaji, realitný biznis a cestovná agentúra. „Historicky si každá spoločnosť viedla účtovníctvo separátne. Založili sme akési shared service centrum, ktoré teraz účtuje pre celú skupinu. Prináša to rad zjednodušení a vyššiu efektívnosť. Po transformácii financií sme začali hľadať ďalšie možnosti na zlepšenie finančného výkonu firmy“, konštatuje M. Kováč.

Čo chcú klienti?

Voľba padla na rezervačný systém, ktorý je hlavným informačným systémom cestovnej kancelárie. Slúži na správu kapacít cestovky a predaj zájazdov. Zároveň však obsahuje aj obrovské množstvo cenných obchodných dát: kedy a ako klienti cestujú, aký čas vopred si kupujú zájazd… „To všetko sú informácie, ktoré možno využiť pri predaji a pomáhajú aj kolegom, ktorí pripravujú produkty. Zaviedli sme nástroj, ktorý spája dáta zo všetkých našich systémov a začali sme rozvíjať business inteligence“, vysvetľuje M. Kováč.

Už prvé dátové analýzy priniesli viacero prekvapení. „Dôležité je, že celá firma prijala projekt veľmi pozitívne. A čím viac dáta analyzujeme, tým viac otázok sa vynára a ideme do väčšej hĺbky“, hovorí M. Kováč.

Analytika pomáha zlepšovať plánovanie predaja, vylepšovať produkty a vytvárať príťažlivejšie vernostné programy. Firma tiež umožňuje nájsť správny pomer medzi klasickým predajom cez pobočky, províznych predajcov, call centrum a web. Ukazuje sa, že osobný kontakt a dôvera v predajcu sú stále veľmi dôležité a veľká časť klientov sa chce pri kúpe dovolenky o svojej voľbe poradiť.

Biznisová stratégia

Cestovný ruch je špecifický biznis. Preferencie klientov sa menia a ovplyvňujú ich médiá i geopolitika. Hotely však treba často kontrahovať s veľkým časovým predstihom a to vyžaduje skúsenosť, overených dodávateľov a celkovú flexibilitu vo firme. Stratégiou Saturu nie je byť low cost, naopak, ponúka kvalitnejšie hotely a služby, ktoré zaručujú určitý štandard, čo sa samozrejme odráža aj v cenách. „Orientujeme sa predovšetkým na pobytové a poznávacie zájazdy, pričom veľký dôraz kladieme na rodiny s deťmi a tie vyžadujú overené kapacity a mať všetko zabezpečené. Sme cestovka s najširšou ponukou dovoleniek na Slovensku. Držíme si veľmi široké portfólio, aby si klient mal z čoho vyberať. To samozrejme vyžaduje väčšie zázemie, pretože obsluhovať stovky hotelov

a poznávacích zájazdov je náročné“, vysvetľuje biznis stratégiu M. Kováč. Základom stratégie sú inovácie. Ako člen vedenia vidí M. Kováč aj po štyroch rokoch veľký priestor na zmeny. „Inovácie vo veľkých firmách vyžadujú viac času, aby ich správne prijali a absorbovali. Musí sa im prispôsobiť aj firemná kultúra a zladiť tradíciu s inováciami je pre mňa inšpiratívna výzva”, uzatvára M. Kováč.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Nominačný formulár CFO roka 2022