[vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”2315″ img_size=”200×200″ alignment=”center” style=”vc_box_circle_2″][vc_custom_heading text=”Martin Klímek” font_container=”tag:h6|text_align:center” use_theme_fonts=”yes” css=”.vc_custom_1527270147168{margin-bottom: 5px !important;}”][vc_custom_heading text=”O2 Slovakia” font_container=”tag:h6|text_align:center|color:%23ceb700″ use_theme_fonts=”yes”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

Financie vo firme so startupovou DNA

O2 chce byť fér voči zákazníkom, ale aj akcionárovi. Ustrážiť tento balans je úlohou Martina Klímeka. 

 

O2 Slovakia sa deväťkrát za sebou umiestnilo v ankete čitateľov magazínu Techbox na pozícii operátora roka. Celkom isto to nie je náhoda. V biznise však nestačí byť obľúbený medzi zákazníkmi, firma tiež musí sledovať parametre, ktoré jej zaručia výnosnosť a dlhodobú prosperitu. Rovnováhu medzi týmito požiadavkami už šesť rokov udržuje riaditeľ pre financie Martin Klímek. Firma za ten čas prišla s novinkami, ktoré výrazne menili slovenský telekomunikačný trh. Zároveň si pri takmer dvoch miliónoch zákazníkov stabilne udržiavala solídnu ziskovosť vyše štyridsať miliónov eur.

 

Výstavba siete

O2 v posledných rokoch výrazne expanduje. „Úlohou financií je podporiť tento rast vo všetkých oblastiach. Najvýraznejšie sa to týka investícií do sietí a nových zákazníckych produktov“, hovorí M. Klímek. Ako jeden z troch konateľov a člen vrcholného vedenia je spoluzodpovedný za stratégiu firmy a obchodné rozhodnutia. Hoci je O2 Slovakia stopercentnou dcérou O2 Czech Republic, má výraznú lokálnu autonómiu v rozhodovaní spojenú so zodpovednosťou za výsledok.

Vlani O2 prekvapilo konkurenciu a oznámilo, že zvýšilo pokrytie 4G siete zo 70 na 90,6 percenta slovenskej populácie, aktuálne je 4G signál dostupný už pre vyše 93 percenta obyvateľov. Postavilo tak najväčšiu rýchlu mobilnú sieť novej generácie, ktorá je k dispozícii vyše dvom tisícom miest a obcí. Rovnako intenzívne dobudováva vlastnú sieť 2G, primárne určenú na telefonovanie a sms. „Úlohou financií je najmä ustráženie efektívneho využitia prostriedkov na výstavbu“, vysvetľuje M. Klímek.

 

Podpora biznisu

Financie sa v O2 podieľajú aj priamo na rozvoji biznisu. Práve rozširovanie interného financovania zariadení bolo podnetom, aby firma vzala scoring – finančné oceňovanie zákazníkov – do „vlastných rúk“. Do vlaňajška ho zastrešoval externý partner a prechod zvládli internými kapacitami vo veľmi krátkom čase, za štyri mesiace. „Výsledky projektu sú výborné a interný scoring funguje nad očakávanie. Pritom ide o niečo, čo špecializované firmy vylaďujú roky. Novinkou pre nás je, že musíme viac sledovať stav ekonomiky z ,bankového´ pohľadu“, hovorí M. Klímek.

Veľkou výzvou bola vlani aj EÚ regulácia roamingu. „Vyžiadala si podrobnú analýzu očakávaných dôsledkov s veľkou mierou málo predvídateľných faktorov na poskytovanie služieb. Bolo pritom jasné, že výpadok z roamingových poplatkov bude mať na hospodárenie firmy významný vplyv. Manažmentom všetkých premenných, vyváženým mixom nových produktov a zmenami v portfóliu sa nám podarilo minimalizovať dôsledky regulácie a rok 2017 úspešne ukončiť. To potvrdzuje, že dôležité je byť partnerom „biznis“ oddelení vo firme a nestavať sa len do pozície kontrolóra dohliadajúceho na ich náklady,“ približuje svoju filozofiu M. Klímek.

 

Dvere otvorené pre startupy

Odvetvie mobilnej komunikácie je dynamické a procesy vo firme sú nastavené na podporu inovácií. Finančné oddelenie je jedným z ich motorov. Pri vývoji nových produktov hrá dôležitú úlohu v úvodných prepočtoch, pri nastavení účtovania i finančných vzťahov s externými partnermi. Hľadá tiež príležitosti v nových oblastiach. Vlani sa napríklad podieľalo na produkte Cestovná poistka – ide o poistenie, ktorá sa klientovi automaticky aktivuje pri prekročení hranice a ukončí po návrate domov.

Ďalšou cestou je spolupráca s inovatívnymi firmami. So startupom Axepto spustili biometrický podpis pre objednávky prijaté alternatívnou formou predaja (e-shopy či telesales). Za rok od spustenia služby takto obslúžili viac ako päťdesiat tisíc zákazníkov. Riešenia startupov Staffino, Pygmalios a Agent Ballance zasa prinášajú cenné dáta o zákazníckej skúsenosti. „Radi otvárame dvere novým startupom na slovenskom trhu, pretože sami sme sa tejto forme v začiatkoch podobali a stále si nesieme veľa z tejto kultúry vo svojej DNA,“ uzatvára M. Klímek.

Foto TREND Maňo Štrauch[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_gallery interval=”3″ images=”2382,2346,2345,2344,2327″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]

Nominačný formulár CFO roka 2022